Sesja Plenarna 1: Multi-level governance: współpraca i współzależność interesariuszy zielonej transformacji.
. Energetyka i transformacja klimatyczna
-
W jaki sposób rząd może wspierać samorządy w rozwoju lokalnych źródeł energii odnawialnej, takich jak farmy fotowoltaiczne czy wiatrowe, z uwzględnieniem technologii magazynowania energii?
-
Jakie praktyczne rozwiązania z innych krajów (np. Niemcy, Dania) można zastosować w Polsce, aby przyspieszyć decentralizację energetyczną i zwiększyć udział OZE w bilansie energetycznym regionów?
2. Finansowanie zielonej transformacji
-
Jakie mechanizmy finansowe mogą zapewnić efektywne wdrażanie projektów zielono-błękitnej infrastruktury w regionach? Jakie są możliwości włączenia funduszy unijnych i prywatnych inwestorów?
-
Czy rząd powinien wprowadzić specjalne ulgi podatkowe lub inne zachęty dla samorządów i przedsiębiorstw inwestujących w zielone technologie? Jak to zrealizowano w innych krajach, np. w Holandii lub Szwecji?
3. Przemysł i innowacje technologiczne
-
Jak zharmonizować działania rządu, samorządów i przemysłu, aby wspierać transformację sektorów wysokoemisyjnych? Jakie regulacje unijne są kluczowe dla stworzenia konkurencyjnego, zielonego przemysłu?
-
W jaki sposób można promować wykorzystanie technologii wodorowych i innych innowacyjnych rozwiązań w ramach współpracy samorządów z przemysłem? Jakie sukcesy osiągnięto w tym zakresie w Niemczech lub Norwegii?
4. Współpraca regionalna i międzysektorowa
-
Jakie modele współpracy między regionami w Polsce (np. międzywojewódzka koordynacja projektów) mogą przyspieszyć realizację celów klimatycznych? Jak wzmocnić wymianę dobrych praktyk między regionami a innymi państwami UE?
-
Czy powinno się stworzyć regionalne platformy zarządzania projektami zielonej transformacji, podobne do tych stosowanych w Skandynawii, które angażują zarówno samorządy, jak i sektor prywatny?
5. Wspólne wyznaczanie celów i regulacje unijne
-
Jakie narzędzia umożliwią lepsze dopasowanie lokalnych planów klimatycznych do krajowych i unijnych strategii? Czy istnieje potrzeba rewizji Krajowego Planu na Rzecz Energii i Klimatu w dialogu z samorządami?
-
Jak zminimalizować ryzyko opóźnień we wdrażaniu unijnych regulacji, takich jak Fit for 55, na poziomie lokalnym? Czy możliwe jest stworzenie mechanizmu wspólnej odpowiedzialności za realizację celów klimatycznych?
6. Zielono-błękitna infrastruktura jako klucz do transformacji
-
Jakie inwestycje w zielono-błękitną infrastrukturę (parki miejskie, ogrody deszczowe, korytarze rzeczne) mogą przynieść największe korzyści w walce ze zmianami klimatu w regionach?
-
Jakie modele zarządzania taką infrastrukturą (np. partnerstwo publiczno-prywatne) mogą być skuteczne w Polsce, bazując na doświadczeniach z miast takich jak Kopenhaga czy Amsterdam?

Marzena Czarnecka
Ministra Przemysłu
"Cieszę się realizowane są tego typu projekty, podejmujące tematy transformacji z perspektywy biznesu. Byłam ciekawa Państwa perspektywy patrzenia na ten obszar. Podoba mi się to, że tak wiele miejsca poświęcono na mix energetyczny, ale równie ważne jest finansowanie i kwestie kosztów, ile to będzie kosztować i kto będzie za to płacił. Szczególnie zainteresowała mnie propozycja tematu: Jak zaangażować środki prywatne w poprawę efektywności energetycznej w sektorze publicznym oraz Finansowanie energetyki jądrowej przez kapitał zagraniczny – szanse i wyzwania. Brakuje mi tutaj określenia ram czasowych i podejścia krótkoterminowego, czyli jakie działania powinny być realizowane w krótkiej perspektywie, jakie działania należy zrealizować średniookresowo, a jakie długookresowo. Należy więcej miejsca poświęcić na tematy związane z wykorzystaniem atomu i wodoru. Na tego typu inwestycje finansowanie jest dostępne w UE na projekty modelowe i te środki są spore, bo inwestycje wodorowe można dofinansować nawet w 70% z różnych środków, ale brakuje projektów. Dodatkowo gaz, bez którego transformacja jest bardzo trudna do przeprowadzenia. Istotnym tematem jest też kwestia podejścia do węgla i transformacji obszarów powęglowych, nie tylko śląska. To jest kluczowe dla samorządów. Mamy tez SMR, które należałoby uwzględnić w agendzie, ponieważ to wyraźnie wpływa na polityke energetyczną. Co do przedsiębiorstw energochłonnych i przemysłu ciężkiego to wszyscy wiemy, że to jest kluczowe dla transformacji. Wegług mnie ważne jest to, że pokazać konkretne rozwiązania „podane na tacy” i osadzić dyskusję panelową wokół tych konkretnych pomysłów"