Polski Kongres Klimatyczny to wyjątkowa przestrzeń do dyskusji na temat
kluczowych elementów strategii klimatycznych polskich przedsiębiorstw. W obliczu postępującej transformacji energetycznej oraz rosnącej niepewności geopolitycznej, strategiczne planowanie rozwoju staje się nie tylko wyzwaniem, ale także koniecznością.
Niepewność nie może prowadzić do opóźnień w określaniu kierunków działań i wdrażaniu inicjatyw dekarbonizacyjnych. Są one kluczowe zarówno z perspektywy obecnej, jak i przyszłej konkurencyjności firm. Globalne rynki oraz oczekiwania interesariuszy nie pozostawiają wątpliwości – transformacja energetyczna jest nieunikniona, a przewagę zyskają ci, którzy odpowiednio wcześnie dostosują się do nowych realiów gospodarczych.
Wpływ regulacji na strategie firm
Jednym z istotnych tematów dyskusji jest projekt OMNIBUS, ogłoszony przez Unię Europejską 26.02, mający na celu uproszczenie i ograniczenie wymagań raportowych. Propozycja ta, szczególnie w kontekście postulatów Francji i Niemiec dotyczących stopniowego wprowadzania obowiązków raportowych – w tym koncentrowanie się w pierwszej kolejności na największych firmach (zatrudnienie 1000 osób) i przesunięcie obowiązków dla innych dużych firm (t.j. nie giełdowych) na rok 2028 (postulowane pierwsze zaraportowanie w za rok 2027), może zmniejszyć obciążenia administracyjne – szczególnie dla firm średniej wielkości. Nie zmienia to jednak fundamentalnych wymagań rynkowych, które coraz częściej kształtują się nie tylko w oparciu o regulacje, lecz także o oczekiwania klientów i partnerów biznesowych w zakresie dekarbonizacji i zrównoważonego rozwoju.
Dyskusje dotyczą również ewentualnego odroczenia wdrożenia systemu ETS2 oraz modyfikacji mechanizmu CBAM. Choć możliwe zmiany w harmonogramach regulacyjnych mogą wpłynąć na krótkoterminowe obowiązki przedsiębiorstw, nie powinny one prowadzić do opóźnienia kluczowych decyzji strategicznych. Konkurencyjność firm coraz częściej zależy od ich efektywności emisyjnej i energetycznej, a także zdolności do adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych.

Globalna konkurencyjność w obszarze zielonych technologii
Rozwój odnawialnych źródeł energii oraz technologii niskoemisyjnych nie jest już wyłącznie wynikiem regulacji – to globalny wyścig o prymat technologiczny. Zarówno w Ameryce Północnej, Azji, jak i Europie obserwujemy intensywne inwestycje w innowacje, które redefiniują konkurencyjność przedsiębiorstw. Jednocześnie instytucje finansowe, choć coraz częściej uwzględniają technologie przejściowe, takie jak gaz, nie rezygnują z długoterminowej wizji transformacji swoich portfeli inwestycyjnych. Główne ryzyko, z jakim się mierzą, dotyczy rynkowej pozycji i konkurencyjności firm, które finansują. W konsekwencji, przedsiębiorstwa muszą uwzględniać te czynniki w swoich strategiach, aby utrzymać dostęp do finansowania oraz atrakcyjność na rynkach globalnych.
Konkurencyjność jako kluczowy czynnik strategiczny
Na globalnym rynku, szczególnie w sektorze produktów masowych (commodities), przewagę zdobywają firmy najbardziej efektywne i konkurencyjne kosztowo. Dlatego
konieczne jest przeniesienie debaty z poziomu wymogów regulacyjnych na analizę strategiczną – jakie produkty i technologie pozwolą polskim przedsiębiorstwom
skutecznie konkurować w przyszłości.
Coraz częściej musimy także dostrzegać, że kształtowanie regulacji odzwierciedla
interesy najsilniejszych gospodarek oraz globalnych liderów biznesu. Regulacje są
wynikiem świadomych decyzji największych graczy rynkowych, którzy już wcześniej
podjęli działania transformacyjne i dążą do ugruntowania swojej przewagi konkurencyjnej.
Jak skutecznie wdrożyć transformację?
Podczas Polskiego Kongresu Klimatycznego odbędzie się otwarta dyskusja liderów
biznesu na temat rzeczywistych wyzwań związanych z wdrażaniem transformacji.
Coraz rzadziej pojawia się pytanie „czy powinniśmy się transformować?”. Dziś kluczowe staje się pytanie „jak to zrobić w sposób najbardziej efektywny?”, uwzględniając lokalne i regionalne przewagi konkurencyjne.
Dyskusje będą dotyczyć m.in.:
strategii ograniczania niepewności przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych,
skutecznego angażowania kluczowych podwykonawców i partnerów biznesowych,
optymalnych ścieżek transformacji, które łączą cele klimatyczne z rentownością firm.
Polski Kongres Klimatyczny to przestrzeń, w której teoria spotyka się z praktyką, a eksperci i liderzy branżowi wspólnie wypracowują rozwiązania dostosowane do dynamicznych zmian rynkowych i technologicznych.
Tomasz Gasiński, Deloitte

Comments