top of page
Szukaj

Goodvalley: wymagająca działalność prowadzona z troską o zasoby naturalne

  • Zdjęcie autora: Redakcja
    Redakcja
  • 3 kwi
  • 5 minut(y) czytania

Susze, intensywne opady, dynamicznie zmieniające się przepisy krajowe i unijne, rosnące koszty produkcji czy zaburzenia dostaw energii to tylko niektóre z wyzwań przed jakimi stoi branża mięsna. Czy w takim krajobrazie jest miejsce na odpowiedzialną produkcję? Goodvalley udowadnia, że tak. Ślad węglowy niższy od średniej unijnej czy wytwarzanie zielonej energii, która jest w stanie zasilić ok. 17 tys. gospodarstw rocznie – to tylko niektóre z rozwiązań, wprowadzonych przez firmę, by łączyć wymagający biznes z wymiernym działaniem.


Historia działalności Goodvalley w Polsce sięga 1994 roku, a serce firmy bije na Pomorzu, gdzie w miejscowości Przechlewo mieści się jej główna siedziba. Firma ma duńskie korzenie, ale produkcję realizuje w całości w Polsce, stosując własny, unikatowy model zrównoważonego rolnictwa. Działalność prowadzi z szacunkiem dla środowiska, zgodnie z modelem produkcji od pola do stołu, jak również gospodarki obiegu zamkniętego. Ma własne zakłady przetwórcze, ale także hodowle oraz pola, gdzie uprawiane są zboża, z których następnie produkowana jest pasza dla zwierząt we własnym młynie paszowym. Energię elektryczną i cieplną czerpie zaś z własnych 8 biogazowni rolniczych.




Od pola do stołu w praktyce


Dla Goodvalley ważne są wszystkie etapy produkcji: począwszy od produkcji roślinnej, poprzez wytwarzanie paszy oraz chów trzody chlewnej, uzupełniony biogazowniami rolniczymi, aż po produkcję wyrobów mięsnych we własnych zakładach. Redukcja zużycia materiałów i wytwarzanych odpadów, efektywne zarządzanie energią i ponowne wykorzystywanie zasobów, czy recykling odgrywają kluczową rolę w całym łańcuchu wartości.


Od początku działalności, czyli od ponad 30 lat, firma gospodaruje przeważnie na bazie

nieruchomości pozostałych po upadłych PGR-ach na obszarze Pomorza, modernizując stare budynki, budując nowe i dbając o stan gleby. Na słabych gruntach klasy 5 i 6 uzyskiwane są jakościowe plony, m.in. dzięki realizowaniu dobrych praktyk, w tym rolnictwa regeneratywnego. W ramach działalności od lat stosowana jest uprawa bezorkowa, dzięki czemu do atmosfery nie uwalnia się podtlenku azotu, który magazynowany jest w glebie. To pozwala również na podniesienie jej wodochłonności, a dzięki temu na zmniejszenie skutków coraz częściej występujących susz. Goodvalley ściśle kontroluje zużycie zasobów takich jak woda, energia elektryczna i paliwa, a w DNA firmy jest wpisana troska o

bioróżnorodność.


Zrównoważony rozwój i standardy ESG


Podjęta przez firmę w 2004 roku decyzja o dobrowolnym raportowaniu danych niefinansowych była wówczas pionierska dla rynku rolno-spożywczego. Obecnie Goodvalley jest gotowe na spełnienie wymogów i zobowiązań związanych z raportowaniem danych niefinansowych (ESG), dyrektywą CSRD i dyrektywą dotyczącą greenwashingu (Green Claims). – Pomimo ogłoszonych w lutym projektowanych zmian prawnych, głównie w kontekście przesunięcia terminów obligatoryjnego raportowania niefinansowego, wynikających z Omnibusa, nie zmieniamy założeń, które towarzyszą nam od początku działalności. Jako firma produkcyjna z wieloletnim doświadczeniem mamy wysoko

postawioną poprzeczkę, jednak nieustannie dążymy do doskonalenia, wprowadzając modyfikacje i optymalizacje na różnych poziomach: od działań leżących u podstaw naszej działalności, po innowacyjne, a czasem pionierskie rozwiązania, takie jak Quick Chilling Tunnel (QCT), czyli tunel szokowy chłodzenia półtusz, w ramach którego zmodernizowaliśmy również system odzysku ciepła.


Projekt ten zrealizowaliśmy w naszym zakładzie produkcyjnym w Przechlewie, a jego celem była modernizacja niskoefektywnej technicznie i energetycznie instalacji chłodniczej – wyjaśnia Anita Bednarek, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Goodvalley. QCT to system znacznie bardziej efektywny od konwencjonalnych metod wychładzania, zarówno pod względem jakości, jak i trwałości oraz bezpieczeństwa żywności. To projekt unikatowy na skalę europejską, a koszt tej inwestycji wyniósł niemal 33 mln zł. Za tę innowację firma otrzymała tytuł Lidera Transformacji Energetycznej, przyznany podczas Polskiego Kongresu Klimatycznego 2025.


Goodvalley to przedsiębiorstwo rolno-spożywcze, które działa w oparciu o tradycyjne dobre praktyki, ale wykorzystuje przy tym nowoczesne technologie. – Nasze gospodarstwa i zakłady produkcyjne zlokalizowane są w bliskiej odległości od siebie, przez co ograniczamy transport i, co za tym idzie, emisję gazów cieplarnianych. Ta idea przyświeca nam również w pracach polowych, gdzie trasy maszyn rolniczych są optymalizowane np. za pomocą urządzeń GPS, które pozwalają nam wytyczać tzw. drogi technologiczne, dzięki czemu optymalizujemy zużycie zasobów – wyjaśnia Anita Bednarek. – Na co dzień dbamy również o to, by nasze uprawy nie wpływały negatywnie na florę i faunę, utrzymując zazielenienia śródpolne, a także stosując rolnictwo precyzyjne i zapobiegając degradacji gleby poprzez urozmaicony płodozmian i inne zasady rolnictwa regeneratywnego – dodaje.


Nie bez znaczenia jest także troska o zwierzęta. Dzięki temu, że na fermach Goodvalley pracuje doświadczona kadra, która m.in. dzięki świetnej znajomości zachowań zwierząt jest w stanie ocenić czy zwierzęciu jest zbyt ciepło lub zimno. Pracownicy regularnie podnoszą kompetencje w zakresie dobrostanu zwierząt poprzez cykliczne szkolenia, a każdy nowozatrudniony pracownik ma swojego doświadczonego mentora, który w pierwszej kolejności zapoznaje go z behawiorem zwierząt.


Niskoemisyjna produkcja w praktyce


Goodvalley, jako przedstawiciel sektora rolno-spożywczego, zdaje sobie sprawę z tego, jaki wpływ tego typu produkcja wywiera na środowisko i podejmuje działania w tym zakresie. – Całkowita emisja gazów cieplarnianych z polskiego rolnictwa stanowi około 9% antropogenicznej emisji kraju. Kluczowe jest to, że sektor ten odpowiada głównie za emisję podtlenku azotu (ok. 80%) i metanu (ok. 40%). W obliczu zmian klimatycznych rolnictwo, podobnie jak inne gałęzie gospodarki, powinno brać odpowiedzialność za swój ślad węglowy – mówi Anita Bednarek. To właśnie między innymi poczucie odpowiedzialności za własną działalność stało za podjętą w 2021 r. przez Goodvalley decyzją o zmianie metody obliczeń dotyczących emisji gazów cieplarnianych w ekwiwalencie dwutlenku węgla

(CO2), których firma dokonuje niezmiennie od 2012 roku. Zamiast koncentrować się wyłącznie na bilansowaniu emisji i ich redukcji, postanowiono zintensyfikować działania prowadzące do redukcji śladu węglowego oraz minimalizacji wpływu na środowisko naturalne. Ta zmiana stanowi wyraz zobowiązania do proaktywnego działania w walce ze zmianami klimatycznymi oraz do podejmowania działań mających pozytywny wpływ na jakość życia przyszłych pokoleń.


– Jako producent mięsa jesteśmy w pełni świadomi tego, jaki wpływ na środowisko ma nasza działalność. Pracujemy intensywnie nad zmniejszeniem naszego śladu węglowego. Dla naszych produktów przeprowadzamy opartą na międzynarodowych standardach środowiskową ocenę cyklu życia - LCA (Life Cycle Assessment). Chcemy być przykładem dla innych pokazując, że dla klimatu najlepsze są konkretne działania zmniejszające emisje podejmowane w ramach własnych procesów produkcyjnych – dodaje Anita Bednarek. Zgodnie z kalkulacją za 2024 roku, ślad węglowy Goodvalley na kilogram wyprodukowanego mięsa był prawie o połowę niższy od średniej unijnej.



Anita Bednarek, Goodvalley
Anita Bednarek, Goodvalley



Efektywna zielona energia z biogazowni


Goodvalley jest też pionierem, jeśli chodzi o wdrażanie rozwiązań biogazowych w Polsce. Już w 2005 r. zbudowało pierwszą w Polsce biogazownię, przecierając tym samym ścieżkę dla rozwoju tego sektora w kraju. – Dzisiaj prowadzimy 8 biogazowni, w których wytwarzamy energię elektryczną i cieplną w skojarzeniu z naszych substratów rolniczych. Dzięki temu pokrywamy 100 proc. zapotrzebowania na energię elektryczną oraz wytwarzamy wartościowy nawóz organiczny wzbogacający uprawianą przez nas glebę – wyjaśnia Anita Bednarek. Do tej pory biogazownie wyprodukowały łącznie 808 064 MWh zielonej energii. Prowadząc uprawę własnych zbóż przeznaczonych na paszę dla hodowanych przez firmę zwierząt i produkując zieloną energię w biogazowniach, Goodvalley wykorzystuje prawie wszystko, co uzyskuje w swojej działalności, ograniczając przy tym ilość pozostałości poprodukcyjnych.


Dolina Dobra – świadoma konsumpcja


Kamieniem milowym w historii firmy było wprowadzenie w 2022 roku na rynek marki Dolina Dobra. Goodvalley ze względu na anglojęzyczną nazwę nie było kojarzone z polską produkcją i hodowlą. Dlatego firma postanowiła wprowadzić markę, która opowiada historię powstania produktu i zwraca uwagę na najważniejsze – jakość i dobrą etykietę, pozbawioną sztucznych dodatków czy konserwantów. Dolina Dobra natomiast nie tylko dostarcza konsumentom asortymentu o świetnym, pozbawionym sztucznych dodatków składzie, ale i działa na rzecz ich edukacji, m.in. poprzez realizowaną w latach 2023 i 2024 kampanię „Dobry Skład”. Działanie ma na celu zwrócenie uwagi ludzi na to, co tak naprawdę wkładają do koszyków zakupowych – zarówno w przypadku wyrobów mięsnych, jak i pozostałych produktów spożywczych.


Goodvalley to synonim nowoczesnego polskiego rolnictwa, opartego na tradycyjnych wartościach, którego historia sięga 1994 roku. Inicjator modelu „od pola do stołu” od samego początku pracował w duchu zrównoważonego rolnictwa, a 5 lat później rozszerzył działalność o przetwórstwo. Obecnie może pochwalić się 28 lokalizacjami, znajdującymi się na terenie województwa pomorskiego, ponad 12 tysiącami hektarów ziemi i pól oraz 8 biogazowniami, które wyprodukowały łącznie 808 064 MWh zielonej energii.

 
 
 

1 Comment


Lewis Wood
Lewis Wood
17 godzin temu

Goodvalley udowadnia, że zrównoważony rozwój nie musi oznaczać kompromisów — przeciwnie, może być źródłem sukcesu. Ich dbałość o środowisko, energię i wodę budzi uznanie i pokazuje, że przyszłość należy do firm odpowiedzialnych. Troska o naturę może iść w parze z efektywnością i innowacyjnością. A jeśli szukasz przestrzeni do rozrywki, która także opiera się na odpowiedzialności i przejrzystości, odwiedź polskiekasynohex gdzie znajdziesz legalne i sprawdzone kasyna online. Świadome wybory — zarówno w biznesie, jak i w rozrywce — to klucz do sukcesu.

Like

KONTAKT

Organizacja i merytoryka

Umowy, faktury

Jan Skrzypkowski

Kamila Król

tel. 888 770 651

Kamila.Krol@polskikongresklimatyczny.pl

Administracja, informacja, rejestracja uczestników, udostępnianie oferty

Karolina Kobiela

biuro@polskikongresklimatyczny.pl

Obsługa Partnerów

Paulina Staromłyńska

partnerzy@polskikongresklimatyczny.pl

Zapisz się do listy mailingowej aby otrzymywać aktualne informacje

Dziękuję! Jesteś na liście mailingowej.

Polski Kongres Klimatyczny na żywo

i Gala Liderów Transformacji Energetycznej

Organizator:

Europejska Fundacja Inwestycji Zrównoważonych

Producent: Agencja City Sp. z o.o.

Organizatorem Polskiego Kongresu klimatycznego jest Europejska Fundacja Inwestycji Zrównoważonych EFIZ.eu. Producentem jest Agencja City (www.agencjacity.pl), właściciel konferencji Forum Liderów Partnerstwa Publiczno- Prywatnego (www.forumliderowppp.pl), Forum Rozwoju Branży Konopnej oraz cyklu podcastów Polska Naturalna Klimatycznie, dostępnych na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts, Anchor i innych platformach. Jesteśmy producentem cyklu podcastów dla URBACT oraz współpracujemy z Rzeczpospolitą, Polskim Radiem, Polską Agencją Prasową PAP, Dziennikiem Gazetą Prawną i innymi mediami o zasięgu krajowym. AGENCJA CITY Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (kod pocztowy 00-189) przy ul. Inflanckiej 8, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejestrowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS 0000863810, podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) o numerze identyfikacyjnym NIP 5252839615, REGON 387323921 | KONTAKT  kamila.krol@polskikongresklimatyczny.pl | tel. 888 770 651 | biuro@polskikongresklimatyczny.pl

@ 2025 Agencja City www.agencjacity.pl

bottom of page